Raadsvoorstel Rekenkamerrapport ‘Regie op regionale samenwerking’

20130214 raadszaalzaterdag 26 september 2015 17:31

De rekenkamer concludeerde dat de Nieuwkoopse raad weinig grip heeft om samenwerkingsverbanden. Aanleiding voor het onderzoek was dat het onderwerp samenwerking leeft bij de gemeenteraad van Nieuwkoop en veel andere gemeenteraden in Nederland. Gemeenten werken al veel samen en dit zal naar verwachting alleen nog maar toenemen. Veel raadsleden hebben daarbij het gevoel dat ze weinig grip hebben op deze samenwerkingsverbanden.

De rekenkamer stelde daarom voor:

• Het rekenkameronderzoek ‘Regie op regionale samenwerking’ aan te grijpen om in te zetten op vergroting van grip door de raad op de sturing en controle van samenwerkingsverbanden.
  • De aanbevelingen aan de raad te onderschrijven.
  • Met begeleiding van de griffier een werkwijze te ontwikkelen om de aanbevelingen in de praktijk op te pakken – met aandacht voor de gewenste ondersteuning van het college om daar invulling aan te kunnen geven.
  • Het college te verzoeken de aan haar gerichte aanbevelingen eveneens over te nemen ter ondersteuning van sturing en controle door de raad.
  • Periodiek de praktijk van sturing en controle van samenwerkingsverbanden agenderen mede in het licht van nieuwe ontwikkelingen.

De SGP-ChristenUnie onderschrijft dat er steeds meer samenwerking met de regio is maar ook steeds minder grip. Zo passeren begrotingen van samenwerkingsverbanden eenvoudig door de raad. Het zijn vaak hamerstukken! Totaal bijna gaat er bijna 7 miljoen van Nieuwkoop naar samenwerkingsverbanden. Staat Nieuwkoop voldoende centraal…wat is het maatschappelijk effect wat we willen bereiken? Is het inderdaad zo dat de samenwerkingsverbanden steeds meer een eigen leven gaan leiden  zonder veel inbreng van de raden? Zo ja, dan is dit grotendeels onze eigen schuld. Biedt een nota verbonden partijen dan uitkomst…nee. De raad moet alerter zijn. We sturen te veel op kosten, producten en diensten zonder goed naar onze doelstellingen dan wel maatschappelijke effecten te kijken.

Onze voorstel:

• Als raad moeten we ieder jaar focussen op een beperkt aantal samenwerkingverbanden zoals Marjan de Pater (raadslid Sliedrecht die een toelichting gaf in de meningsvormende raad) aangaf. Hiervoor is het nodig dat we als raad goed gaan samenwerken.
  • We moeten samenwerkingsverbanden voortaan gaan zien als afdelingen met KPI’s.
  • We moeten als raad meer relevante lokale doelstellingen formuleren en meegeven.
  • Eerste aanzet is om als Regiocommissie een aantal samenwerkingsverbanden te selecteren en ons hierop het komende jaar te focussen.

De raad was het hier mee eens, het voorstel werd aangenomen en de afspraak werd gemaakt hiermee samen aan de slag te gaan.

Reacties op 'Raadsvoorstel Rekenkamerrapport ‘Regie op regionale samenwerking’'