Algemene beschouwingen 18 juni 2009

Algemene_beschouwingenvrijdag 26 juni 2009 11:18

Voorzitter,

Zoals ook vorig jaar wil ik beginnen met een Bijbelstekst.

“Van alles wat gehoord is (of strak gehoord zal worden), is het einde van de zaak: Vrees God en houdt Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen” (Prediker 12 vers 13)

In principe heeft deze tekst voldoende inhoud om de rest van mijn betoog achterweg te laten. Als wij als college, raad en burgers deze tekst in de praktijk brengen dan is er geen SGP-ChristenUnie nodig.

Helaas is de werkelijkheid anders en is een partij die haar visie en standpunten ontleent aan de Bijbel in deze tijd meer dan ooit noodzakelijk om een helder en onderscheidend geluid ten opzichte van de andere politieke partijen te laten klinken.

Komen wij nu tot die punten uit de ter besluitvorming voorliggende perspectiefnota, die wij als SGP-ChristenUnie-fractie belangrijk vinden:

Prog. 0 ALGEMEEN BESTUUR

Gemeentelijk loket:  Het college gaat wat betreft de dienstverlening op de ingeslagen weg verder en volgende week valt er een besluit over het verplaatsen van het gemeenteloket, ook wel Klanten Contact Centrum genoemd (KCC), van Ter Aar naar Nieuwveen. Op zich vinden wij deze centraler in onze gemeente gelegen locatie beter voor een, let op hoofdloket, voor Nieuwkoop waar alle dienstverlening aan onze burger geregeld kan worden. Echter blijven wij bij ons standpunt  dat in elke grote kern (dus Nieuwkoop, Ter Aar en Nieuwveen ) een loket moet komen of blijven waar burgers informatie, hulp en basisdienstverlening van de gemeente kunnen krijgen”.  Voor de SGP-ChristenUnie is bespreek dat dit beperkt zal worden tot enkele dagen of dagdelen in de week. In Ter Aar en Nieuwkoop moet er een kleinschalige gemeenteloket blijven maar met meer in huis dan de zogenaamde servicepluspunten. Een loket is vaak het gezicht van de gemeente en die moet je dus dichtbij de burgers hebben en niet op 6 of meer kilometer afstand.  Denk aan onze kern Woerdense Verlaat waar burgers straks op 12 kilometer afstand van onze klanten Contact Centrum in Nieuwveen zitten.

Prog. 1 OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID

Veiligheid: Begon ik vorig jaar niet met de mooie eer die Nieuwkoop te beurt viel toen het Algemeen Dagblad op basis van een eigen onderzoek concludeerde dat onze mooie gemeente “de veiligste gemeente van Nederland is”? Zowaar een mooi gegeven, dachten we toen! Toch gaven wij aan dat er op het onderzoek – ook volgens de deskundigen - nog wel het één en ander aan te merken was. Het was beslist geen reden ons geen zorgen meer te maken want in de misdaadmeter van 2008 hebben we weer een behoorlijke duikeling gemaakt op de ranglijst. We staan nu op plaats 362. Het is en blijft dus noodzakelijk dat de gemeente probeert de criminaliteit te verminderen en de veiligheid te verhogen, ook het veiligheidsgevoel of beleving want dat kan nog aardig van elkaar verschillen. In het algemeen is de SGP-ChristenUnie over het programma Openbare orde en veiligheid wel te spreken.  In het kader van de handhaving van de openbare orde en het bevorderen van een goed leef- en woonklimaat van de burgers moet het integraal veiligheidsbeleid hoog op de agenda blijven staan. Er staat in de perspectiefnota mooie woorden. De SGP-ChristenUnie wil evenals vorig jaar  het college aansporen om dit niet alleen te uit te spreken maar ook jaarlijkse te realiseren.

Politiekeurmerk:  De SGP-ChristenUnie is blij dat in 2010 nieuwbouwwoningen van een politiekeurmerk worden voorzien en er gekeken wordt  of er subsidiemogelijkheden zijn voor de bestaande woningen. Dit is iets waar een iedere burger baat bij heeft.

Prog. 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

De SGP-CU heeft nog steeds de nodige zorgen over de financiële consequenties van het Beheerplan wegen op de lange termijn. Wij zullen nauwlettend de ontwikkelingen in de begrotingcyclussen in de gaten houden.

De SGP-ChristenUnie vraagt om een proactief gemeentelijk beleid als het over de parkeerproblematiek gaat. Er is in de loop van de jaren een steeds hoger percentage van huishoudens met twee of meer auto’s. Dit zorgt voor de nodig parkeeroverlast. De SGP-ChristenUnie staat achter de aanpak van het huidige team Toezicht en Handhaving wat werkt met Gele en Rode kaarten alvorens er een boete wordt uitgedeeld. Zeker in deze tijd dient er extra gecontroleerd te worden op caravans die langer dan 3 dagen op een parkeerplaats staan. Dit komt nog steeds met enige regelmaat voor.

Wij zijn verheugd te lezen dat het college betere verbindingen van openbaar vervoer wil bereiken. Er wordt gesproken over het bereiken van een adequaat dienstenrooster tussen A-kernen en een vaste lijnverbinding in Langeraar. Dat zal volgens onze fractie niet makkelijk te bereiken zijn maar niet geschoten is altijd mis!

Prog. 3 Economische zaken

Agrariërs: Onze fractie is verheugd te lezen dat er een specifieke doelstelling is opgenomen voor onze agrariërs. Deze doelstelling luidt: zorgen voor levensvatbare randvoorwaarden en voldoende milieuruimte voor agrarische bedrijven! Een belangrijke doelstelling in deze tijd van soms doorschietende en elkaar tegensprekende milieuwetgeving.

Glastuinbouw: Volgende week ligt de nota van uitgangspunten Glastuinbouwgebieden ter besluitvorming voor. Glastuinbouw is een belangrijke sector in onze gemeente en als de ontwikkeling van steeds meer duurzame bedrijven kunnen stimuleren, dan blijft deze sector, als we het mogelijk beleven, één van de belangrijkste sectoren in Nieuwkoop. Toetreding tot het samenwerkingsverband Greenport Aalsmeer is dus noodzakelijk. Meer produceren met minder energie is een belangrijk en aantrekkelijk doel! De randvoorwaarde duurzaamheid en innovatie zal echter niet voor iedere ondernemer bereikbaar zijn en daar moet een passende oplossing voor gevonden worden.

Prog. 4 ONDERWIJS

Brede school: De opvoeding van de kinderen blijft in onze optiek in eerste instantie een taak voor de ouders of verzorgers. De brede school als multifunctioneel gebouw is zeker een mogelijkheid, maar kan nooit een gedeelte van de functie van het gezin overnemen. Peuterspeelzalen kunnen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van jonge kinderen. Naast een financiële bijdrage van de ouders,dient de gemeente te zorgen voor een basisniveau ten aanzien van de peuterspeelzaal. Ontwikkeling van de kinderen gaat daarbij vóór opvang. Ook de professionele zorgondersteuning aan leerlingen en hun ouders verdient ondersteuning.

Bewegingsonderwijs: uit gesprekken die de fractievoorzitters dit voorjaar hebben gehad met een delegatie van de basisscholen in Nieuwkoop, blijkt dat college en schoolbesturen niet op één lijn zitten wat betref het zwemonderwijs. De SGP-ChristenUnie vindt dat de professionals uit het veld meer inspraak moeten krijgen. Had het schoolzwemmen immers niet een lage prioriteit en lag de wens van deze professionals niet veel meer bij andere belangrijkere aandachtpunten. Het door de gemeente Nieuwkoop beschikbaar gesteld bedrag dient volgens onze fractie op basis van door het college én de scholen gedragen initiatieven besteed te worden. Daarom diene we samen met de Midden Partij Nieuwkoop een motie in waarin we het college tot bovenstaande oproepen!

Beheerstichting Buytewech:  in de perspectiefnota wordt voorgesteld het jaarlijkse exploitatietekort ad € 50.000,- structureel te dekken. Onderwijs is uiteraard belangrijk onze fractie zet vraagtekens bij het structureel dekken van € 50.000,-. Dit zal zorgen dat we nog kritischer het proces en realisatie van de vorming van de brede school in Ter Aar zullen volgen.

Prog. 5 CULTUUR EN RECREATIE

Jongeren maar ook ouderen moeten gestimuleerd worden voldoende te bewegen. Kerkelijk jeugdwerk, maar ook sportverenigingen kunnen in het jeugdbeleid een rol vervullen. Wat de sportverenigingen betreft dient ontspanning centraal te staan en niet de prestatie. De gemeente dient deze ontspannende activiteiten in teamverband stimuleren.

Prog. 6 SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING

Armoedebestrijding en minimabeleid: Arm en rijk. In deze tijd worden de tegenstellingen groter en ook in Nieuwkoop is er sprake van - al dan niet verborgen – armoede. Zeker in gezinnen met opgroeiende kinderen leid dit tot trieste situaties.  Maar ook armoede onder ouderen moeten we niet uit het oog verliezen. Volgens onze fractie dienen we"Oog voor elkaar te hebben, binnen de kernen en dus ook voor de ouderen". We moeten dus oog houden voor de minder draagkrachtigen in de gemeente, ook al is dit in sommige gevallen tijdelijk van aard. Wat dat betreft is de 4 miljoen die de staatssecretaris Klijnsma  beschikbaar heeft gesteld om een extra impuls te geven om armoede en schulden terug te dringen welkom.

De basisgedachte die ten grondslag ligt aan de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is goed: Mensen moeten meer dan nu zelf oplossingen bedenken voor problemen in hun sociale omgeving, niet te snel bij de overheid aankloppen. Dit betekent niet dat de overheid haar verantwoordelijkheid mag ontlopen. Mensen die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen of kunnen terugvallen op familie of buren, moeten op korte termijn ondersteuning kunnen krijgen van de gemeente.  We gaan er vanuit dat het college ten aanzien van het Centrum voor Jeugd en Gezin ook daar de nodige aandacht aan schenkt zodat elke inwoner de hulp kan krijgen die bij hem past.

Prog. 7 Volksgezondheid en milieu

Dor de wijzing van de Drank- en Horecawet wordt onze gemeente beter in staat gesteld om strikt te handhaven en hopelijk heeft dit tot resultaat dat het overmatig alcoholgebruik onder jongeren wordt teruggedrongen.

Prog. 8 RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING

Dorpse karakter: Laten we er voorzorgen dat we ons karakteristieke dorpse bebouwing behouden en waar mogelijk versterken. We zien steeds meer plannen voor hogere gebouwen met name appartementen verschijnen in onze kernen. Denk aan Nieuwkoop maar ook Ter Aar waar op de plaats van het voormalige sluiswachterhuisje een 4 hoog appartementen complex gepland staat. Willen we soms het (financiële) uiterste uit onze schaarse meters grond in de dorpskernen halen en daarmee ons dorpse karakter langzaam maar zeker laten verdwijnen? Als het aan de SGP-ChristenUnie ligt niet!

Woonvisie:  Waar blijft de woonvisie? Het is inmiddels een knap staaltje geworden van vooruitschuiven en wederom vooruitschuiven. En dit terwijl we de komende jaren vele woningen willen realiseren. Ook bij een aantal impactvolle projecten, denk aan de Noordse Buurt en de Roerdomp, moet de sanering van glas dan wel grond grotendeels bekostigd worden uit nieuw te bouwen woningen. De SGP-ChristenUnie betreurd het uitblijven van de woonvisie ten zeerste en zal dit traject kritisch blijven volgen en in de gaten houden of de specifieke doelstellingen m.b.t. starters en levensloopbestendige woningen gerealiseerd worden. Nieuwkopers moeten in hun eigen dorp kunnen blijven wonen. Ongeacht in welke levensfase zij zich bevinden.

Openbare ruimte: Het beheer van onze openbare ruimte is een kerntaak van de gemeente, en vraagt een blijvende en passende aanpak. Met het onlangs aangenomen Groen Beheerplan en de beschikbare gestelde bedragen voor het aanpakken van  achterstallig onderhoud is een flinke stap in de goede richting gezet. Immers, een goed onderhouden en verzorgde openbare ruimte verhoogt het leefklimaat.

Wat de impactvolle projecten De Noordse buurt en de Roerdomp betreft wacht Nieuwkoop nog spannende tijden. Met name voor de inwoners van de Noordse Buurt is het uitmate triest nog steeds geen definitieve ontknoping te hebben.

Prog. 9 Algemeen dekkingmiddelen

Er komen ook voor de gemeentelijke financiën zware tijden aan. We hebben zo net de Mei Circulaire ontvangen en die liegt er niet om. Er zal zeer waarschijnlijk flink bezuinigd moeten worden. Dit zet voor een deel de perspectiefnota op losse schroeven. Het college heeft inmiddels aangegeven in het najaar bij de begroting 2010 met een nadere invulling te komen. Wat de SGP-ChristenUnie betref moeten er gezocht worden naar verdeling van eventuele bezuinigingen naar draagkracht. Wij zien de voorstellen van het college met belangstelling tegemoet.

Voorzitter, de fractie van ChristenUnie-SGP wenst u de zegen van God, de Heere van hemel en aarde, toe op al uw werk ten dienste van de bewoners in onze mooie gemeente. Deze wens geldt uiteraard ook het ambtelijk personeel en de collega-raadsleden. Om het ten slotte in mooi en plechtig Nederlands te zeggen: moge het u allen niet ontbreken aan helder inzicht, bestuurlijke wijsheid, een nuchtere visie en de benodigde voortvarendheid!

Elias van Belzen

Raadslid SGP-ChristenUnie te Nieuwkoop