Lokale ondernemers betrekken bij aanbestedingen en inkoop diensten/goederen

image001.pngdonderdag 17 februari 2022 20:29

Onze fractie heeft aan het college de volgende vragen gesteld over het inkopen van goederen en diensten van lokale ondernemers.

We kregen vragen van lokale ondernemers in onder andere het loonwerk en grondverzet dat waarom zij niet worden uitgenodigd voor werkzaamheden binnen de gemeente. Zij infomeren ons dat ze geen uitnodigingen krijgen om bijvoorbeeld om een voorstel en/of offerte te leveren. Ze hebben het gevoel te worden genegeerd.

Dit bracht ons tot het stellen van de volgende vragen:

1. Herkend het college zich in het beeld wat door lokale ondernemers in loonwerk en grondverzet wordt geschetst?

2. Welke beleid hanteert het college ten aanzien van inkoop en aanbestedingen als het gaat om lokale ondernemers?

3. Kan het college ons informeren op welke wijze zij de afgelopen periode in de praktijk uitvoering heeft gegeven aan dit beleid?

4. Zijn deze signalen reden voor het college om haar beleid ten aanzien van inkoop van goederen en diensten in relatie tot lokale ondernemers te herzien?

Het college heeft deze vragen onlangs beantwoord. U vindt dit terug in de bijlage.  Kort samengevat komt het hier op neer:

‘Het college kent de geluiden, maar kan het beeld dat wordt geschetst duiden. Lokale ondernemers krijgen, conform het geldende aanbestedingsbeleid, de voorkeur bij enkelvoudige en meervoudig onderhandse aanbestedingen. Geïnteresseerde partijen kunnen zich altijd melden bij de gemeente, om in aanmerking te komen voor toekomstige opdrachten.’

TitelBestandsgrootteMIME-type
Reactie BW - SV 2022-02 Lokale ondernemers betrekken bij inkoop en of aanbestedingen (SGP-CU).pdf52,6 kBapplication/pdfdownload