Jaarrekening 2013 en uitgangspuntennotitie

Eurosvrijdag 27 juni 2014 20:14

Onderstaand treft u een samenvatting aan van onze bijdrage bij het vaststellen van de Jaarrekening 2013 en uitgangspuntennotitie.

Geachte voorzitter,

Welke kant gaat het op in Nederland, in Nieuwkoop? Krijgen we nu daadwerkelijk de wind in de rug, of is het nog volop tegen de wind in? Hoe het ook waait; in Nieuwkoop niet bij de pakken gaan neerzitten. We moeten we initiatief nemen. De raad, samen met dit jonge college, moet verstandige stappen gaan zetten. En dat betekent de handen uit mouwen.

Financieel staan we er niet slecht voor. Het jaar 2013 wordt, ondanks dat we lager eindigen dat we begroot hadden, nog steeds positief afgesloten. Volgens de accountant zijn de begrotingsafwijkingen ‘rechtmatig’. Ons weerstandvermogen is volgens dezelfde accountant uitstekend te noemen. De waardering van onze risicovolle grondexploitatie adequaat. Al werd er wel bijgezegd dat we voortdurend onze cijfers aan de werkelijk moeten toetsen. Ik ben van mening dat we dat als gemeente Nieuwkoop ook in de praktijk brengen.

Maar met de aankomende decentralisaties op het gebied van Jeugdzorg, de nieuwe Wmo-taken vanuit de Awbz en Participatiewet en nog steeds een aantal spannende woningbouwprojecten, moeten we nog steeds alle zeilen bijzetten en een verstandig koers varen. En richting de VVD wil ik zeggen dat een verstandige koers varen niet automatisch voor de SGP/ChristenUnie betekent dat we alle zorgtaken altijd en direct binnen het beschikbare budget moeten uitvoeren. Dit is en blijft wel een belangrijke uitdaging.

De al eerder genoemde accountant gaf aan dat we ‘in control moeten zijn’ wat betreft de gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden. Dat is met onder andere de 3d’s niet onverstandig maar hoe gaan we dat als raad in de praktijk doen?

In deze uitgangspuntennotitie zijn nog niet het afspraken van het nieuwe college verwerkt. De SGP/ChristenUnie is vooral benieuwd naar het collegeprogramma dat rond deze weken de voltooiing moet krijgen. Een van de afspraken tussen SBN, D66 en het CDA wordt helaas steeds duidelijker. De 52 koopzondagen worden wat hen betreft er nog voor de zomer van kracht. Weg zondagsrust, geen luisterend oor en steun voor de meerderheid van de ondernemers die tegen uitbreiding zijn. Nee, het motte van dit college is de weg vrijmaken voor een paar grote winkelketens. Triest.

Voorzitter, ik rond af. De bewoners van Nieuwkoop hebben op 19 maart hun keuze gemaakt in het stemhokje. Hiermee werd vertrouwen uitgesproken in een bepaalde partij of persoon of standpunt. Dit vertrouwen moeten we als college en raad ook waarmaken. Wij als fractie SGP/ChristenUnie vertrouwen daarin ook in de Heere. Dat willen wij graag vertalen naar het leven van alledag.

De SGP/ChristenUnie wil werken met het vertrouwen dat de Heere ons heeft gegeven zorg te dragen voor elkaar, en wil graag met de raad en het college bouwen aan een stabiele toekomst voor bewoners van Nieuwkoop. Ik dank u voor uw aandacht.

Namens de SGP/ChristenUnie te Nieuwkoop

Elias van Belzen