Een nieuw coalitieakkoord. Een nieuw tijdperk?

Nieuwkoop logo_fc IIdinsdag 27 mei 2014 21:05

Bijdrage van onze fractie aan debat over het nieuwe coalitieakkoord.

Allereerst past het ons om de SBN, het CDA en D66 te feliciteren met hun akkoord. Kwam voor de SGP-ChristenUnie enigszins als een verrassing. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet had verwacht dat het tweespan Guus en Trudy er met het voorheen kritische oppositieleden Marco en Martin eruit zouden komen. En ik heb zo hier en daar vernomen dat wij niet de enige waren die blijkbaar verrast werden.

Teleurgesteld waren we ook. In eerste instantie omdat de formateur aangaf dat hij ook een gesprek met ons wilde. Hij wilde het standpunt van de SGP-ChristenUnie weten over de koopzondag in relatie tot samenwerking binnen een coalitie. Alhoewel Arie en ik ons hierop terdege voorbereidden, is het telefoontje van de formateur pas gekomen toen zij al een akkoord hadden bereik.

Op de tweede plaats toen wij op de hoogte werden gebracht van de inhoud van het concept-coalitieakkoord en bleek dat de beoogde coalitie de deur open zet voor verruiming van het aantal koopzondagen. De mening van de inwoners en winkelpersoneel doet er dus niet meer toe. Mede mogelijk gemaakt door het CDA staat eronder. Van het stevige verkiezingsstandpunt van het CDA over de koopzondagen is weinig meer over, helaas. De CDA-kiezer die de zondag evenals ons ziet als de door God aangewezen rustdag heeft hopelijk een goed geheugen.

Wij hopen dat het grootste deel van de ondernemers het echter zo ver niet laten komen en zich die ene dag rust in de week niet laten ontnemen.

Wij bidden bovenal of de God van hemel en aarde in Nieuwkoop ook op dit punten nog wonderen wil doen.

Het concept-coalitieakkoord is goed leesbaar en kenmerkt zich door een eenvoudig en duidelijk taalgebruik. Onze complimenten hiervoor.  Het is goed om te zien dat de ingezette lijn op het gebied van de zorg doorgezet wordt.

Verder zijn we de nieuwe coalitiepartner erkentelijk voor de geboden gelegenheid om verbetersuggesties te mogen geven op het concept-coalitieakkoord. U begrijpt dat wij daar ondanks het korte tijdsbestek gebruik van gemaakt hebben.

De SGP-ChristenUnie is blij dat u een belangrijk deel onze verbetersuggesties overneemt, denk aan:

• Oog voor gevoelens van minderheden of andere meningen.

•  Ondergrondse containers in plaats van de huidige vuilcontainers. Deze ondergrondse containers dienen wel toegankelijk te zijn voor mindervaliden en ouderen.

•  De SGP-ChristenUnie pleit voor een gedegen beleid, dat voorwaarden schept voor de burger om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en solidair te zijn ten opzichte van mensen met een (psychiatrische) handicap en/of (langdurige) zorgbehoefte.

• Keuzevrijheid in de zorg. Of je nu langer thuis moet blijven wonen of aangewezen bent op een instelling. Wie je ook bent, en waar je ook woont, het is belangrijk dat je zelf mag kiezen voor de zorg die past bij je identiteit en levensovertuiging.

Of door ons aangedragen punten die u verder uitwerkt in het collegeprogramma, zoals:

• Passende oplossingen voor de huisvestiging van arbeidsmigranten.

• Maak een verbinding tussen informele en formele zorg.

• Dagbesteding is een voorwaarde voor mantelzorgers om het vol te houden. Daarom is het belangrijk dat mensen die dagbesteding nodig hebben hier naar toe kunnen gaan. Er moet dus voldoende geld beschikbaar blijven voor zinvolle dagbesteding.

Een aantal door de SGP-ChristenUnie aangedragen punten heeft helaas de nieuwe coalitie nog niet overtuigd, waaronder:

• Het coalitieakkoord vermeldt niets over ‘de gebruiker betaalt’. Dit betekent dat van de gebruikers van voorzieningen een redelijke bijdrage wordt verwacht en een bereidheid tot zelfwerkzaamheid en indien mogelijk zelfredzaamheid.

• Aandacht voor sport/beweging en ouderen. Dit zou prima passen bij de rode draad in het coalitieakkoord

• Het coalitieakkoord geeft aan inbraakpreventie te stimuleren. Helaas geen oren naar de door SGP-ChristenUnie geuite wens dat het gefaciliteerd dan wel gestimuleerd moet worden om ook de woningen te voorzien van een politiekeurmerk. Liefst in combinatie met het uitreiken van rookmelders (Neem een voorbeeld aan de gemeente Vaals). Dit is iets waar iedere burger baat bij heeft.

• Vuurwerkvrije zones rond verzorgingstehuizen, winkelcentra etc. Gelukkig maakt het kabinet hier nu enigszins werk van.

Ik sluit af met de constatering dat coalitieakkoord een ambitieus akkoord betreft. Veel wordt mogelijk gemaakt, gestimuleerd, behouden dan wel gefaciliteerd. Het uitgangspunt ‘een structureel sluitende begroting’ zie de SGP-ChristenUnie als de grootste uitdaging van deze coalitie, zeker zonder de voormalige schatkistbewaarder Melzer.

De SGP-ChristenUnie hoopt de komende tijd daar waar mogelijk een positief constructieve houding aan te nemen. Mee te denken om de door ons gesteunde ambities waar te maken. Kritisch zullen wij zijn op die punten die wat ons betreft niet in het belang van Nieuwkoop zijn.

Tenslotte wens ik het nieuwe college veel wijsheid toe. Weet dat er voor u gebeden wordt om  Nieuwkoop op de juiste wijze te besturen  en dat u te allen tijde hiervan verantwoording moet kunnen afleggen tegen de inwoners van Nieuwkoop en uw Schepper.

Gods zegen toegewenst.

Namens de SGP-ChristenUnie

Elias van Belzen

Reacties op 'Een nieuw coalitieakkoord. Een nieuw tijdperk?'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:53
Een wind van de Replica Watches moderniteit gaat om klap op de Cockpit regel... Nu, de ronde van de uren is Rolex Replica gekenmerkt door grote Romeinse cijfers naar het oorspronkelijke pad afgewisseld met indexen stokken. Het midden Breitling Replica van de wijzerplaat bezielt ondertussen raster decor cambre plein opluchting en beweging te brengen. Naalden, vergroot of verkleind verdienen een nieuwe aanwezigheid, terwijl het verbeteren van de leesbaarheid.