Persfotozaterdag 01 maart 2014 20:58

Afgelopen vrijdag 28 februari bezocht de SGP-ChristenUnie Nieuwkoop samen met ChristenUnie-Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber Ipse de Bruggen en Zorgboerderij de Sleutelbloem.

Bij Ipse de Bruggen had gastheer Felix Piguillet (regiomanager dagbesteding) een interessant programma opgezet.

Bestuursvoorzitter van Ipse de Bruggen, Jan van Hoek, gaf in duidelijke woorden aan dat Ispe de Bruggen goed is voorbereid, bedrijfmatig kunnen ze de komende wijzigingen opvangen. Hij is positief over de nieuwe WMO en participatiewet. Hij pleitte toch voor een betere en langere overgangfase. Veel cliënten en ouders hebben nog geen duidelijkheid, er is te veel onzekerheid. Er dreigen cliënten tussen wal en schip te raken. Hoe wordt het vervoer van en naar dagbestedingactiviteiten straks betaald. Gemeenten staan daar niet om te springen. Er is al 6 miljoen bezuinigd op een bedrag van 9 miljoen.

Monique Wijnands, moeder van een dochter met een ernstige handicap gaf uitleg over haar dagelijkse praktijk. Ze weet nog steeds niet waar ze welke zorg moet halen of kan krijgen. Ook zorgverleners en/of ambtenaren kunnen haar nog geen duidelijk geven.

David Rijvers gaf uitleg over het belevingscentrum. Ge Droog vertelde over de verschillende vormen van dagbestedingactiviteiten. Hildien Vlug legde uit wat er aan educatie wordt gedaan.

Onderweg naar het interview met Rudolf en Dick bezochten we de winkel ’t Spinneweb en de bakkerij. Daar werd met eigen ogen gezien hoe goed en gemotiveerd cliënten de meeste lekkere koekjes en taarten maken.

Rudolf en Dick gaven vanuit hun dagelijkse praktijk aan hoe goed zaken nu geregeld zijn. Ze maken zich echter zorgen over de toekomst. Kunnen ze nog wel blijven wonen en werken zoals nu? Arie Muilwijk, wethouder Zorg in de gemeente Nieuwkoop en Carla Dik-Faber werden pittige vragen gesteld. Er werden eerlijke antwoorden gegeven. Ook zij kunnen de ongerustheid (nog) niet wegnemen. Ze zijn zich bewust dat zorg op bepaalde punten anders georganiseerd moeten worden om het betaalbaar te houden. Dit moet echter er niet voor zorgen dat er binnenkort wordt afgebroken wat de afgelopen decennia is opgebouwd aan prima zorgverlening.

Bij Zorgboerderij De Sleutelbloem volgende er een rondleiding door Pieter Versloot en Addie Muilwijk. We zagen cliënten bezig met dierverzorging en creatieve handwerk. Vervolgens werd onder genot van een kop koffie en gebak de uitdagende en onzekere toekomst besproken. Er werd aangegeven dat de kleinschalige zorginstellingen zoals zorgboerderijen de boot dreigen te missen in de aanbestedingen vanuit gemeenten.

De SGP-ChristenUnie te Nieuwkoop en Carla Dik-Faber hebben deze dag veel informatie vanuit de praktijk ontvangen over de nieuwe zorgtaken. Er is nog veel huiswerk te doen om deze taken goed uit te kunnen voeren in belang van de cliënt.

Reacties op 'Leerzaam dag voor de SGP-ChristenUnie Nieuwkoop samen met Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:54
Een wind van de Replica Watches moderniteit gaat om klap op de Cockpit regel... Nu, de ronde van de uren is Rolex Replica gekenmerkt door grote Romeinse cijfers naar het oorspronkelijke pad afgewisseld met indexen stokken. Het midden Breitling Replica van de wijzerplaat bezielt ondertussen raster decor cambre plein opluchting en beweging te brengen. Naalden, vergroot of verkleind verdienen een nieuwe aanwezigheid, terwijl het verbeteren van de leesbaarheid.