Een glashelder NEE!

glastuinbouwzaterdag 16 oktober 2010 14:42

De SGP/ChristenUnie heeft samen met alle politieke partijen in de Nieuwkoopse gemeenteraad (excl. de VVD) een helder signaal gegeven tegen de plannen van Gedeputeerde Staten voor grootscheepse kassenbouw!

Deze partijen in Nieuwkoopse gemeenteraad maken zich ernstige zorgen over de door GS eerder voorgenomen plannen tot het realiseren van een groot compensatiegebied voor glastuinbouw in deze gemeente, midden in het Groene Hart. De partijen hebben nog niet de beschikking over de vergaderstukken voor Commissie MKE van 20 oktober aanstaande, maar informeren u hierbij graag over hun zienswijze met betrekking tot dieeerdere plannen en verzoeken u die bij uw overwegingen te willen betrekken.

Een glashelder nee = tegen de plannen van Gedeputeerde Staten

Wat is er aan de hand? = Gedeputeerde Staten wil een enorm gebied in de gemeente Nieuwkoop aanwijzen voor de ontwikkeling van glastuinbouw.

Wat zijn daar de consequenties van? = Honderden hectares glas in plaats van gras, midden in het Groene Hart. Dat betekent een streep door onze ambities van een beleid gericht op duurzame gebiedsontwikkeling in het Groene Hart.

Waarom zou dat nodig zijn? = Volgens Gedeputeerde Staten loopt het areaal voor glastuinbouw in Nederland terug en moeten daar compensatiegebieden voor aangewezen worden. Gebieden waar nieuwe kassen gebouwd gaan worden. Daarbij gaat GS uit van groei van de sector, het verplaatsen van telers en van grootscheepse innovatie.

Wat is er tot nu toe gebeurd? De gemeente Nieuwkoop kent een aantal kassengebieden dat verouderd is. Ruimte wordt niet optimaal benut, infrastructuur is onvoldoende, veel kassen zijn niet meer in gebruik of zelfs in totaal vervallen staat. Hoog tijd dus om enerzijds deze verrommeling aan te pakken en anderzijds onze telers de ruimte te geven voor een gezonde bedrijfsvoering. Om dit goed aan te kunnen pakken is binnen de gemeente een gebied van ongeveer 100 hectare nodig.

Deze ruimte is ook al in de gemeentelijke structuurvisie opgenomen. Daar bovenop is nog een additionele 100 hectare in de structuurvisie opgenomen (Nieuw Amstel Oost 3) die volgens het huidige collegeprogramma pas rond 2020 in ontwikkeling zou kunnen komen. Wij vinden dat meer dan voldoende. Ook het huidige college ziet dit gebied niet als uitbreidingsgebied voor de glastuinbouw in Zuid-Holland en heeft dat op 16 augustus jl. in een brief kenbaar gemaakt aan het College van GS en aan de leden van de Statencommissie MKE. Uit oogpunt van duurzame ontwikkeling van samenhangende gebiedsfuncties is het belangrijk er alles aan te doen om dit bijzondere groene gebied ook zoveel mogelijk groen te houden, We zijn een Groene Hart gemeente en hopen die ambitie in de structuurvisie ook waar te kunnen blijven maken.

Nu wil Gedeputeerde Staten daar dus nog eens 200 hectaren aan toevoegen. Nog meer hectares midden in het Groene Hart voor glas van buiten de gemeentelijke grenzen, van elders uit de provincie. Als slecht alternatief voor een veel betere verdeling van het aantal hectares over meerdere gebieden in Nederland, van Zuid-Holland tot Noord-Holland en Flevoland, waar nog veel voor glastuinbouw bestemde ruimte onbenut is.

Waarom zeggen wij nee!?

• Recent heeft Gedeputeerde Staten ditzelfde plan voor grootschalige kassenbouw in Kaag & Braassem geprobeerd te realiseren. Een plan dat op ontzettend veel weerstand stuitte en na onderzoek door Provinciale Staten totaal niet haalbaar bleek. Nu gaat hetzelfde spel een paar kilometer verder weer gespeeld worden. Het inzicht dat het Groene Hart geen geschikte locatie voor grootschalige kassenbouw is, legt men gewoon naast zich neer.

• Sowieso is het nog maar de vraag of er werkelijk behoefte is aan zoveel grond. Binnen de regio en de provincie zijn geen tekenen van massale groei of ruimtegebrek voor de komende decennia. Vooral ook omdat innovatie tot meer opbrengst per vierkante meter leidt. De sector groeit dus wel, maar niet uit haar kasje. Bovendien zijn er door heel Nederland op veel logischer locaties nog duizenden hectares beschikbaar voor bedrijven die graag willen vernieuwen of uitbreiden.

• Innovatieve kassenbouw die tot een duurzamere teelt leidt, moet zeker gestimuleerd worden. Maar dat vergt hele andere inspanningen dan het lukraak aanwijzen van een gebied. Het opofferen van cultuurhistorisch groen is echt in tegenspraak met een duurzame gebiedsontwikkeling en in strijd met het rijks-, provinciaal- en gemeentelijk beleid om het Groene Hart als Nationaal Landschap open en groen te houden.

• 100 hectare voor verplaatsing van verspreid liggen glas in onze gemeente is voor komend decennium genoeg om de glasteelt in onze gemeente tot een gezonde, innovatieve sector te maken. Zullen we daar gewoon mee beginnen?

Wat willen wij?

Op 20 oktober wordt tijdens de Statencommissievergadering over dit plan besloten. Ons advies aan uw commissie is een glashelder nee tegen plannen voor een compensatiegebied glastuinbouw in Nieuwkoop.

Namens de fracties van:

CDA, Samen Beter Nieuwkoop,  Midden Partij Nieuwkoop, Progressief Nieuwkoop, D66 en SGP/ChristenUnie

Reacties op 'Een glashelder NEE!'