Algemene beschouwing 10 juni 2010

economiezaterdag 12 juni 2010 15:53

“Zie, des HEEREN oog is over degenen die Hem vrezen, op degenen die op Zijn goedertierenheid hopen” (Psalm 33:18)

Een nieuwe perspectiefnota, een nieuwe gemeenteraad een nieuw college en een nieuw kabinet. Dat belooft wat! Wat echter niet nieuw is maar al duizenden jaren plaatsvindt, is Gods geduld en zorg voor de mens in zijn algemeenheid en in het bijzonder voor de door diegenen die Hem liefhebben . Mag dat eens in deze tijd van veranderingen ter harte genomen worden!

Onze visie ten aanzien van de perspectiefnota.

Nederland kruipt langzaam uit de economische crisis. Het CPB voorspelde het al en het deze week gepubliceerde 3-maandelijkse onderzoek van de Kamer van Koophandel onder onze ondernemers bevestigd dit, de zogenaamde Conjunctuurenquête Nederland. Het herstel in het bedrijfsleven zet in Nederland krachtig door. Het ondernemersvertrouwen is voor het eerst sinds het uitbreken van de economische crisis in 2008 positief: Ondernemers zien per saldo een verbetering van het algemeen economisch klimaat.

De Nederlandse gemeenten waaronder Nieuwkoop bevinden zich echter in een ander situatie, de dreigende korting van de algemene uitkering, de verlaging van de doeluitkeringen, andere toekomstige tekorten en het overdragen van nog meer rijkstaken naar het gemeenteniveau. Hoe gaan we dat als gemeentelijke organisatie en raad aanpakken?

Nog even terug naar het onderzoek van de Kamer van Koophandel. Dat meldt dat veel ondernemers nog steeds maatregelen nemen om de gevolgen van de crisis het hoofd te bieden. In de bouw is het herstel duidelijk het minst sterk. Dit hangt onder meer samen met de nog steeds achterblijvende investeringen en met ontwikkelingen op de woningmarkt.

Dat is voor Nieuwkoop een iets wat negatieve samenloop van omstandigheden. Hebben we niet bijna 30 projecten op de rol staan waarvan een groot aantal geld moeten genereren voor bijvoorbeeld de sanering van de Noordse Buurt? De twee andere knelpunten die het college noemt in zijn brief van 26 mei jl. spreken over tekort aan handjes (onvoldoende menskracht) om het werk uit te voeren en dat de kosten voor de baat gaan.

Dus de komende periode moeten we bezuinigen, een flink aantal woningen verkopen die veelal in het wat duurdere segment zitten en ook nog eens onze inwoners tevreden houden. Is me dat een behoorlijke uitdaging!

Nu kan je daar verschillend mee omgaan. De SGP-ChristenUnie pleit echter voor een pro-actieve en realistische mentaliteit en werkhouding. Dus nu al kijken waar er bezuinigingsmaatregelen genomen kunnen worden en verstandig omgaan met de reeds lopende projecten waarbij we moeten oppassen voor paniekvoetbal.

Meerjaren perspectief

Er is geen meerjarig sluitende begroting! De SGP/ChristenUnie staat voor een gezond financieel beleid. Het financieel meerjarenperspectief laat een neergaande tendens zien, daarom zet onze fractie in op voor het nu reeds doorvoeren van bezuinigingen, het heroverwegen en/of temporiseren van geplande investeringen en het zorgvuldig afwegingen van bestedingen. In dit kader roepen wij het college op om samen met de raad en de in het leven geroepen ambtelijke werkgroep “Taskforce Bezuigingen” bezuinigingsmaatregelen vast te stellen.

Bij de begroting 2011 willen wij een zo goed als meerjarige sluitende begroting zien ondanks dat het rijk toelaat dat er vanwege de onzekere economische tijden tijdelijk tekorten kunnen worden geaccepteerd. De andere partijen wijzen wij het feit dat de verkiezingen zowel gemeentelijk als landelijk, laten we hopen voorlopig niet aan de orde zijn, er geen goedkope verkiezingspraatjes nodig zijn en er dus nu gewerkt moet worden aan het financieel gezond houden van onze mooie gemeente. Dit houd in dat gevoelige onderwerpen niet bij voorbaat uitgesloten dienen te worden in deze discussie, denk onder andere aan het bijvoorbeeld terugbrengen van de kosten van Zwembad De Wel.

De woonlasten

Een meerderheid van de raadfracties (ook de VVD) heeft in haar verkiezingsprogramma’s staan dat woonlasten zoals de OZB allen met het inflatiepercentage mogen worden verhoogd. Wat dat betreft kunnen we nu het voorstel om de woonlasten met de voor 2011 vastgestelde 1% inflatiepercentage te verhogen steunen. De huidige tijd van dreigende tekorten en komende bezuinigingen maakt dit noodzakelijk.

Programma 0

Dienstverlening

In het raadsprogramma hebben we samen vastgesteld dat de gemeente ‘dienstverlening op maat’ levert. Dat betekent:

• Één centraal loket in Nieuwveen: het Klant Contact Centrum, conform het besluit in juni 2009

• Servicepunten in de A-kernen (Nieuwkoop, Nieuwveen, Ter Aar en Langeraar)

• In de overige kernen: afstemmen op lokale behoefte

• Een ambtelijk contactpersoon per kern.

Er werd en wordt verschillende gedacht binnen de Raad over de loketfunctie van de gemeente in de kernen. De SGP/ChristenUnie is benieuwd waar er in het collegeprogramma komt te staan over de opgave om de bereikbaarheid van de gemeentelijke organisatie voor alle inwoners te waarborgen. Ik zegt dit te meer omdat er in de college meerdere partijen zitten die in hun verkiezingsprogramma hier flink op inzetten, wat ons betref zeker niet onterecht!

Programma 6

Armoedebestrijding en minimabeleid: Arm en rijk. In deze tijd worden de tegenstellingen groter en ook in Nieuwkoop is er sprake van - al dan niet verborgen – armoede. Zeker in gezinnen met opgroeiende kinderen leid dit tot trieste situaties. Maar ook armoede onder ouderen en ondernemers moeten we niet uit het oog verliezen. Volgens onze fractie dienen we"Oog voor elkaar te hebben, binnen de kernen en dus ook voor de ouderen". We moeten dus oog houden voor de minder draagkrachtigen in de gemeente, ook al is dit in sommige gevallen tijdelijk van aard.

Daarom is het goed dat het Wetvoorstel gemeentelijke schuldhulpverlening op 21 januari 2010 naar de Tweede Kamer is gestuurd. Door dit wetvoorstel krijgt de gemeente een wettelijke taak om toe te zien op de kwaliteit van de schuldhulpverlening.

Programma 8

Woonvisie: Bij de Algemene beschouwing in 2009 vroeg ik: “Waar blijft de woonvisie?” Eindelijk schijnt de woonvisie te komen en gaan we op 23 juni de conceptversie bespreken. De komende jaren willen we met z’n allen vele woningen, ook voor starters realiseren. Dan moet je wel weten waar er behoeft aan is. Ook bij een aantal impactvolle projecten, denk aan de Noordse Buurt en de Roerdomp, moet de sanering van glas dan wel grond grotendeels bekostigd worden uit nieuw te bouwen woningen. De SGP-ChristenUnie zal dit traject kritisch blijven volgen en in de gaten houden of de specifieke doelstellingen m.b.t. starters en levensloopbestendige woningen gerealiseerd worden. Nieuwkopers moeten in hun eigen dorp kunnen blijven wonen. Ongeacht in welke levensfase zij zich bevinden

Ontbreken strategische en specifieke doelstelling

In deze perspectiefnota zijn de strategische en specifieke doelstellingen uit de Programmabegroting 2010 buiten beschouwing gelaten met als argument dat dit de doelstellingen van het voormalige college en de voormalige raad zijn. Hierdoor is deze perspectiefnota minder indrukwekkend en vernieuwend als voorgaande jaren.

De SGP/ChristenUnie ziet dus met gepaste nieuwsgierigheid uit naar het collegeprogramma waar hopelijk meer vernieuwing en visie getoond wordt. Voor nu wensen we het college Gods onmisbare zegen toe op al uw werk ten dienste van de bewoners in onze mooie gemeente. Deze wens geldt uiteraard ook het ambtelijk personeel en de collega-raadsleden. Om het ten slotte in mooi en plechtig Nederlands te zeggen: moge het u allen niet ontbreken aan helder inzicht, bestuurlijke wijsheid, een nuchtere visie en de benodigde voortvarendheid!

Elias van Belzen

Raadslid SGP-ChristenUnie te Nieuwkoop