Bijdrage SGP-ChristenUnie inzake De Noordse Buurt (motie aangenomen!)

Map_NL_-_Liemeer_-_Noordsebuurtzaterdag 08 augustus 2009 15:05

Volgens de SGP-ChristenUnie het meest omvangrijke en impactvolle project dat de gemeente Nieuwkoop tot nu toe voor de kiezen heeft gekregen. Naast de enorme bedragen voor Nieuwkoop met haar bescheiden omvang en financiële draagkracht c.q. mogelijkheden, treft de planologie van De Noorse Buurt direct dan wel indirect bijna elke inwoner. Zeker voor de bewoners in De Noordse Buurt zelf, die al jaren in onzekerheid leven, betekent dit veel voor hun persoonlijke woon- en werkomgeving.

Één pluspuntje, er zal na vanavond wel duidelijkheid zijn en daar zaten velen op te wachten.

De twee grootste punten van zorg zijn voor de SGP-ChristenUnie de financiële risico's en het op redelijke basis uitkopen van de kwekers met daar aangekoppeld ondersteuning aan die kwekers die elders (in onze gemeente) verder willen.

Het is in onze optiek een minimale vereiste bij dit zo omvangrijke en financiële zware project dat de belangrijkste doelen gerealiseerd worden:

1. Nieuwe gecultiveerde natuur in de Noordse Buurt in plaats van de huidige inrichting, met nadruk op gecultiveerde natuur.
  2. Concentratie glastuinbouwbedrijven in Nieuw Amstel Oost. Een grote (vervolg-)stap om de her en der versnipperde kassen zoveel mogelijk te concentreren op één plaats en dan vooral innovatieve en duurzame glastuinbouw.

Ook in de Noordse Buurt zijn er levensvatbare bedrijven die elders verder willen. De SGP-ChristenUnie wil dat de gemeente deze bedrijven ondersteunt in het herplaatsingproces.

• Deze levensvatbare bedrijven hebben door alle ontwikkelingen al enige tijd minder dan wel helemaal niet geïnvesteerd hebben in hun bedrijven.
  • Deze bedrijven hebben om door te kunnen starten veelal een extra financieringbehoefte;
  • En het is algemeen bekend dat de eisen om voor een financiering in aanmerking te komen vanuit de banksector momenteel extra zwaar zijn, onder andere door de huidige economische crisis;
  • Last but not least is het in het voordeel van de gemeente  dat de bedrijven die hun activiteiten willen voortzetten hun plannen op korte termijn kunnen realiseren

De SGP-ChristenUnie heet succesvol via een motie het college opgeroepen te onderzoeken of er middelen te verkrijgen zijn dan wel beschikbaar zijn om de herplaatsing van levensvatbare bedrijven uit de Noordse Buurt te ondersteunen. De raad stemde unaniem voor!

In het kader van innovatie en duurzaamheid zijn er waarschijnlijk middelen te vinden zijn om ontwikkeling van nieuwe duurzame bedrijven te stimuleren (denk aan de Greenport). Ook het werken met (gedeeltelijke) garantstellingen vanuit de gemeente is bevorderlijk om de financiering van deze bedrijven mogelijk te maken

Dat is wel het minste wat we kunnen doen om deze levensvatbare bedrijven, die de afgelopen jaren zoveel onzekerheid hebben gehad, te ondersteunen.

Er blijven zeker nog een aantal andere zorgpunten over voor onze fractie:

-          Is onze ambtelijke organisatie wel berekend op een dusdanige groot en impactvol project.

-          Inwoners die nota bene nog geen jaar terug te toezegging kregen dat het weidse uitzicht eerste 25 jaar geen bouwontwikkeling zou zijn.

-          Te veel huizen in een korte tijd.

-          Grote schuld gemeente, 47 miljoen!

Er zijn echter ook ontegenzeggelijke voordelen, het college heeft diverse toezegging gedaan om het financiële risico beheersbaar te maken. Zo krijgen we in het najaar het plan van aanpak, wordt het gefaseerd uitgevoerd.

Het is tenslotte ook in het belang van de meeste bewoners zelf dat dit projectplan doorgaan vindt en verschillende zaken snel gerealiseerd worden.

Om maar weer met mijn voorbeeld uit mijn vorige bijdragen te eindigen.

Tijdens de vorige behandeling heeft ons raadslid de structuurvisie inclusief de Noordse Buurt vergeleken met een trein die gaat rijden en waarvan het gemeentebestuur de machinist is, die moet controleren of alle treinstellen wel aangekoppeld zijn dan wel geschikt zijn om te rijden? En dus weinig tot geen kans heeft op een ongeluk onderweg of half dan wel alleen te vertrekt?

Deze trein is ons inziens wel risicovol maar de lading van de wagons (oftewel de te realiseren doelstellingen in de planologie) zien er goed uit. Volgens het college is er een risico maar een gewaarschuwde machinist telt voor 2. Het niet vertrekken met de trein zou ook flinke financiële gevolgen hebben en is in strijd met de ambitie uit de structuurvisie.

Als we ervoor zorgen dat het uitkopen goed en op redelijke basis verloopt, dat we de bedrijven die verder willen ook verder helpen, dat we de lading gefaseerd en goed gecontroleerd vervoeren, dan kan wat de SGP-ChristenUnie betreft de trein verder naar het volgende station.

Onze fractie zal elke fase kritisch volgen want het zijn tenslotte onze burgers waar we het voor doen, ook de bewoners van De Noorse Buurt en ze blijven dat hopelijk ook.