Nota van uitgangspunten Glastuinbouwgebieden (eerst stap tot een nieuw bestemmingsplan)

glastuinbouwdonderdag 23 april 2009 15:18

Er was in de meningsvormende raad een flinke discussie over het tijdstip van het stemmen over dit raadsvoorstel. De SGP-CU is het met het college eens dat deze nota van uitgangspunten nog geen volwaardig bestemmingplan is. Het is slecht een startpunt van een proces wat uit veel stappen bestaan. Er kan tijdens dit proces, zoals ook de aanvullende brief van B&W beoogd, nog voldoende ingehaakt worden op keuzes die deze raad maakt ten aanzien van de Structuurvisie en De Noorse Buurt. De financiële risico’s zijn voor alsnog beperkt, er wordt vooral gewerkt met wijzigingsbevoegdheden.  De corridors zijn blijkbaar vergoot van 30 naar 45 tot 65 meter.

We hopen dat dit gehele proces, zoals het voornemen is van het college, in goede samenspraak met de betrokken ondernemers en overleg met de bewoners tot een goed einde  gebracht kan worden.  In onze optiek moeten de huidige ondernemers perspectief geboden worden om elders door te kunnen starten maar ook indien wenselijk op de huidige locatie verder te gaan. Dit ondanks het provinciale beleid voor dit gebied (“natte zijde”). Zodoende hoopt onze fractie dat de gemeente aan het einde van dit proces een breed gedragen bestemmingplan voor de glastuinbouw gerealiseerd heeft.