Raadsvoorstel aanpassen administratieve verwerking en dekking Noordse Buurt

glastuinbouwzaterdag 24 oktober 2015 17:07

Op donderdag 15 oktober lag dit voorstel met onderstaande besluitpunten op de tafel van de raadsleden. Er was weinig discussie over het raadsvoorstel zelf maar meer over de wens van de VVD, MPN-PN en de SGP-CU.

Het college van burgemeester & wethouders stelt de raad voor het volgende te besluiten:

1. Het tekort van de Noordse Buurt, € 26.793.380, via programma 1 Ruimtelijke ontwikkeling, te storten in de voorziening Nadelige saldi grondexploitaties ten laste van de Reserve Nuon Rentevrij (€ 10.618.501) , Reserve Sleutelprojecten (€ 1.520.816) en de Reserve Opbrengst aandelen Nuon Energy (€ 14.654.063);

2. De Reserve Nuon Rentevrij op te heffen;

3. De Reserve Sleutelprojecten op te heffen;

4. Het resterende bedrag van de Reserve Opbrengst aandelen Nuon Energy over te hevelen naar

de Algemene reserve vrij besteedbaar;

5. De Reserve Opbrengst aandelen Nuon Energy op te heffen;

6. Het bedrag van de Algemene reserve dekkingsmiddel over te hevelen naar de Algemene Reserve vrij besteedbaar;

7. De Algemene reserve dekkingsmiddel op te heffen;

8. Deze mutaties in de begroting 2015 te verwerken bij de Najaarsnota;

9. Het onderscheid tussen sleutelprojecten en overige projecten te laten vervallen.

Nu moet u weten dat de accountant (die ten dienste staat van de gemeenteraad) een deel van deze besluitpunten had aanbevolen. Het Besluit begroting en verantwoording (BBV) schrijft voor dat verliezen op de grondexploitatie onmiddellijk en voor het gehele bedrag genomen moeten worden op het moment dat deze bekend zijn. Bij de jaarrekening 2014 heeft de accountant aangegeven dat zowel de kosten als opbrengsten voor de Noordse Buurt nu inzichtelijk zijn en dat het daarom noodzakelijk is om voor het tekort een voorziening te treffen. Dit tekort mag niet direct in de grondexploitatie Noordse Buurt worden verrekend met reserves en opbrengsten uit andere grondexploitaties zoals dat nu nog in de grondexploitatie is verwerkt. De beschikbare reserves Nuon Rentevrij, Sleutelprojecten en Opbrengst aandelen Nuon energy kunnen wel worden ingezet om de bijdrage aan de voorziening te dekken. Naast de bijdragen in de vorm van subsidies wordt de sanering van de Noordse Buurt in deze systematiek dus vrijwel volledig betaald uit de reserves van de gemeente, niet uit de toekomstige opbrengsten uit de sleutelprojecten. Bij realisatie van deze opbrengsten kunnen deze wel worden ingezet om de reservepositie weer aan te vullen.

Discussie

De discussie ontstond op het punt waar de SGP-ChirstenUnie samen met de MPN-PN en de VVD graag inzicht wilde houden in het project Noordse Buurt hiermee, welke zijn financiële afronding nadert. Op afzienbare termijn zal het inzicht in de totale financiële stand van de Sleutelprojecten (Noordse Buurt en bouwprojecten) verdwenen zijn. De SGP-CU, MPN-PN en de VVD wilden het inzicht blijven houden wat deze projecten uiteindelijk hebben opgeleverd, resp. gekost en zodoende het collectieve raadsgeheugen te stimuleren.

Wij verzochten het college dus in de jaarrekening een korte paragraaf op te nemen waarin in samenhang inzichtelijk gemaakt wordt wat de financiële stand van zaken is van alle Sleutelprojecten (Noordse Buurt en bouwprojecten), vanaf 2009 en dit vol te houden tot en met de afwikkeling van de laatste van deze bouwprojecten.

Helaas werd deze motie niet gesteund door de coalitiepartijen D66, CDA en SBN. D66 maakte het helemaal bont door te stellen dat het eenvoudig rekensommetje is wat de raadsleden zelf kunnen maken, dit werd door de wethouder ontkend omdat dit volgens haar dusdanig veel ambtelijke uren en kosten met zich meebrengt dat zij de motie ontraadde. Kortom, het college had geen behoefte meer aan enige inzicht. De coalitiepartijen steunde het college hierin wat mede verklaarbaar is uit het feit dat zo goed als alle raadsleden van deze 3 partijen niet betrokken waren bij de besluitvorming van de het project De Noordse Buurt. Dit in tegenstelling tot de VDD, MPN-PN en de SGP-CU.

Dit politiek heelmaal niet gevoelig onderwerpen werd tot door de coalitie weggestemd wat wederom de indruk wekt dat zij zelf nauwelijks stelling durven te nemen tegenover het college. De SGP-CU met de VVD en MPN-PN rest het inzicht te houden door regelmatig schriftelijke en technische vragen te stellen zodat de college toch met het gewenste inzicht dient te komen.

Reacties op 'Raadsvoorstel aanpassen administratieve verwerking en dekking Noordse Buurt'

cheap
Geplaatst op: 12-04-2016 14:12 Quote