Verruiming koopzondagen, een slechte zaak!

Koopzondag cartoonmaandag 07 juli 2014 21:10

Bijdrage aan het debat van donderdag 3 juli 2014

De SGP-ChristenUnie heeft zich altijd ingezet voor het zoveel mogelijk beperken van het aantal koopzondagen. De zondag is de door God aangewezen rustdag, waarop er ruimte voor het geestelijke en sociale leven van mensen.

De zondagsrust is een goede gave van God. Het is daarom voor iedereen waardevol om dit ritme van werken en rusten zoveel mogelijk te behouden.

Maar ook kleinere en zelfstandige winkels hebben dankzij winkelrust op zondag meer kans om te overleven. Een dag winkelrust geeft hen de gelegenheid om op adem te komen.

Wat het college voorstelt is een verruiming naar 52 koopzondagen. Van 12 naar alles opengooien. Een stap waarop een meerderheid van de ondernemers niet zit te wachten. Nee, de paar grote winkelsjongens hebben het in Nieuwkoop voor het zeggen. Er wordt gedreigd met verhuizing naar een andere gemeente en omzetverlies. Maar dat een verruiming van het aantal koopzondagen door de meerderheid van de ondernemers als een onwenselijk is gezien wordt, doet voor SBN, D66 en ja, ook het CDA niet ter zake.

Van D66 kan ik het nog begrijpen…ze realiseren heel eenvoudig één van hun kroonjuwelen.

De SBN klopt zichzelf op de schouder onder het motte “we zijn samen met de ondernemers tot dit voorstel gekomen”. Onzin, ze zijn samen met de 5 grote ondernemers tot dit voorstel gekomen. De overgrote meerderheid van andere ondernemers doet er niet toe.

Het meest teleurgesteld vindt ik de medewerking van de CDA. Notabene tijdens de verkiezingen stond het volgende in hun verkiezingsprogramma:

Het CDA is terughoudend in uitbreiding van het aantal koopzondagen in onze gemeente. Het aantal koopzondagen wordt in overleg met de lokale middenstand vastgesteld. Voordat tot uitbreiding van het aantal koopzondagen kan worden overgegaan moeten ook de kleine ondernemers, het personeel en de vakbonden worden gehoord. Daarnaast hechten wij veel waarde aan de mening van de inwoners, in het bijzonder de omwonenden van de winkelcentra.

Met het voorliggende raadsvoorstel kan het CDA zeggen dat ze de kleine ondernemers hebben gehoord om gelijk te concluderen dat ze niet naar ze gehoord hebben. Van overleg is ook geen sprake.

Leden van de CDA-fractie, straks tegenstemmen levert, zo weet u, waarschijnlijk niets op behalve de wellicht in uw ogen de belangrijkere continuatie van coalitie- en collegedeelname. Nee, wilt u echt staan voor uw standpunt over de koopzondag dan moet terug naar uw coalitiepartners en SBN en D66 duidelijk maken dat u dit niet mede mogelijk wil maken! En ik begrijp ontzettend goed dat dit geen gemakkelijke weg is maar kan u wel verzekeren dat het de enige juiste weg is. Strijdt voor uw principes!

Na deze oproep nog wil ik nog twee punten noemen:

De leefbaarheid van onze kernen komt door een verruiming van het aantal koopzondag verder onder druk te staan. Heeft u bijvoorbeeld wel eens gesproken met de SPAR in Langeraar of soortgelijke ondernemers. Ze knokken elke dag om een levensvatbare omzet te draaien en kunnen of willen niet open op zondag. Door het aannemen van dit voorstel maakt u het hen alleen maar moeilijker.

Ter inzage legging van de gewijzigde verordening zodat onze inwoners e.d. kunnen reageren is niet gebeurd en dat op een maatschappelijk zeer gevoelig dossier. Het lijkt er alle schijn van te hebben dat deze verruiming er even snel door heen gejaagd moet worden.

Het zal duidelijk zijn dat de SGP-ChristenUnie geen voorstander is van dit voorstel. Het belang van de meeste van onze ondernemers is er niet mee gediend en zeker niet het welzijn van onze gemeente omdat dit voorstel de grootste betekenis van de zondagsrust verder aantast.

Reacties op 'Verruiming koopzondagen, een slechte zaak!'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:53
Een wind van de Replica Watches moderniteit gaat om klap op de Cockpit regel... Nu, de ronde van de uren is Rolex Replica gekenmerkt door grote Romeinse cijfers naar het oorspronkelijke pad afgewisseld met indexen stokken. Het midden Breitling Replica van de wijzerplaat bezielt ondertussen raster decor cambre plein opluchting en beweging te brengen. Naalden, vergroot of verkleind verdienen een nieuwe aanwezigheid, terwijl het verbeteren van de leesbaarheid.