ChristenUnie presenteert Zorg Actieplan "Uw zorg is onze zorg"

zorgzaterdag 15 maart 2014 21:08

Op zaterdag 15 maart heeft de ChristenUnie het Actieplan gelanceerd.

Als afsluiting van de week van Zorg en Welzijn presenteert de ChristenUnie vandaag een speciaal Zorg Actieplan "Uw zorg is onze zorg" als recept voor een blijvende betaalbare zorg dichtbij mensen.

De ChristenUnie beseft dat Nederland aan de vooravond staat van grote veranderingen in de zorg. De langdurige zorg verandert. Slob ,,Het is nodig dat de zorg verandert omdat  de zorg anders onbetaalbaar wordt voor komende generaties. Er gaan veel meer taken naar de gemeente. Dit brengt veel onrust en onzekerheid met zich mee. Niemand weet precies wat de veranderingen zullen betekenen voor zijn of haar persoonlijke situatie. In het Zorg Actieplan leest u wat de ChristenUnie wil met de zorg. Ons uitgangspunt is: Uw zorg is onze zorg.”

Om dit kracht bij te zetten maar vooral als blijk van waardering voor alle "hardzorgende" hulpverleners in het land, brengen Kamerleden en lokale lijsttrekkers van de ChristenUnie een grote taart met het Zorg Actieplan bij diverse zorginstellingen in het land.

Aanbieding ANBO
Aanleiding voor deze aanbieding is de eerdere quickscan die ANBO, dé belangenbehartiger voor senioren, heeft uitgevoerd. In negen gemeenten zijn de verkiezingsprogramma’s van D66, VVD, PvdA, SP en de OPA-partij met elkaar vergeleken op het gebied van de Wmo. Daaruit bleek dat de verkiezingsprogramma’s van lokale partijen verre van concreet zijn als het gaat over de uitvoering van de nieuwe Wmo. Zo hebben veel partijen er niets over op papier staan of slechts over de Wmo in algehele zin. Dat is een zeer kwalijke zaak. Ondanks dat er nog veel onduidelijk is over de overheveling van zorgtaken naar gemeenten, is ANBO van mening dat lokale partijen wél een visie behoren te hebben  over hoe zij willen dat de gemeente deze nieuwe taak gaat uitvoeren.

De ChristenUnie heeft de lokale programma’s anders samengesteld, en heeft het rapport ‘Achter de schutting, kansen na decentralisaties’ geschreven als leidraad voor lokale politici voor het schrijven van verkiezingsprogramma’s. De ChristenUnie beseft dat Nederland aan de vooravond staat van grote veranderingen in de zorg. De langdurige zorg verandert. Zorg gaat allereerst over mensen, dus de menselijke maat moet voor de partij voorop staan nu veel zorgtaken op het bordje van de gemeente komen. Ook hebben kandidaat-raadsleden en wethouders cursussen gekregen over de decentralisaties. Hiermee geven zij het voorbeeld van hoe partijprogramma’s wél de samenstelling en inhoud krijgen die nodig is voor de opgave waarvoor gemeenten staan. De partij presenteert zaterdag het actieplan ‘Uw zorg is onze zorg’ als recept voor een blijvende betaalbare zorg dichtbij mensen.

ANBO heeft geen politieke voorkeur, maar is na het lezen van het rapport en enkele partijprogramma’s van mening dat de ChristenUnie op dit gebied een voorbeeldfunctie vervult en neemt het rapport en actieplan daarom graag in ontvangst.

Uw zorg is onze zorg!

Actieplan Zorg ChristenUnie511,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie presenteert Zorg Actieplan "Uw zorg is onze zorg"'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:54
Een wind van de Replica Watches moderniteit gaat om klap op de Cockpit regel... Nu, de ronde van de uren is Rolex Replica gekenmerkt door grote Romeinse cijfers naar het oorspronkelijke pad afgewisseld met indexen stokken. Het midden Breitling Replica van de wijzerplaat bezielt ondertussen raster decor cambre plein opluchting en beweging te brengen. Naalden, vergroot of verkleind verdienen een nieuwe aanwezigheid, terwijl het verbeteren van de leesbaarheid.