Verbeterplan voetbalaccommodaties en beheerstichting

sportzaterdag 15 oktober 2011 21:37

Afgelopen donderdagavond heeft de gemeenteraad van Nieuwkoop ingestemd met het verbeterplan en het oprichten van een beheerstichting. De SGP/ChristenUnie heeft ingestemd op basis van de volgende argumenten:

De heer Van der Bos (CDA) begon zijn betoog met een stukje uit het Leidsch Dagblad waarin onder anderen stond dat dit besluit niet voor iedereen zonder pijn zal genomen worden. Inderdaad, ook de SGP/ChristenUnie heeft de nodige moeite met dit raadsvoorstel.

Het zal u geen verrassing zijn dat dit raadsvoorstel geen raadsvoorstel is dat rechtstreeks in ons verkiezingsprogramma terug te vinden is.

Naar de beleving van onze fractie zijn er namelijk een aantal negatieve randverschijnselen rondom de voetbalsport die we niet zouden moeten willen. Zo roepen veel wedstrijden emoties op bij spelers en toeschouwers dat agressie, onsportief gedrag, schelden en vloeken ‘normale’ erbij horende verschijnselen lijken te zijn. Ook hebben we zorgen omtrent het alcoholgebruik rondom deze sport. En bovendien vinden wij de zondag niet de dag om aan wedstrijdsport te doen (is het niet naar Gods Woord). Een groot deel van de voetbalverenigingen binnen onze gemeente doet dit wel actief.

De SGP/ChristenUnie ziet desondanks in dit  raadsvoorstel ook een aantal pluspunten:

1. De SGP/ChristenUnie is namelijk wel een voorstander van een gezonde sportbeoefening . de voetbalsport kan positief bijdragen aan het bestrijden van bewegingsarmoede en overgewicht. Ook het sociale aspect mits dit ook werkelijk sociaal is heeft voor ons meerwaarde
  2. Meer zelfredzaamheid, de voetbalvereniging en met name de nieuw te vormen beheersstichting moet straks zijn eigen broek ophouden.  We betalen als gemeente een groot bedrag ad € 3.000.000,- (exact € 2.952.000,- en nog een beetje bestaand budget) als startbedrag. Grotendeels een compensatie voor achterstallig groot onderhoud. De structurele kosten blijven ongeveer hetzelfde, namelijk  € 193.000,-. Echter zijn we in principe af van de incidentele kosten. (veel minder ambtelijke uren op termijn) De gemeente komt dus op afstand te staan !
  3. De voetbalverenigingen zullen meer moeten gaan bijdragen en daarvoor in principe meer contributie gaan vragen. Ze krijgen daarvoor wel een iets terug. Meer beslissingvrijheid ten aanzien van de accommodaties, duurzame kunstgrasvelden of een flinke opknapbeurt.
  4. Multifunctioneel gebruik is een ook doel/voorwaarde. Dus in feite ook een investering in maatschappelijk accommodaties met nadruk op doelmatigheid, meervoudig gebruik en kostenbeheersing.
  5. Harmonisatie van (verkapte) gemeentelijke subsidies en andere vormen van bijdragen vanuit de gemeente.

Politiek bedrijven is compromissen sluiten, ook al zou je het liefst voor de volle 100 procent je eigen politieke ideeën en visie op maatschappij uitgevoerd willen zien. Dit dossier is aanleiding  voor de SGP/CU om binnen de raad een onderscheidend principieel geluid te laten horen. Ook is er voor onze fractie de worsteling tussen de pragmatische en de principiële overwegingen.

In het  recente verleden heb ik (raadslid Elias van Belzen) persoonlijk echter een pragmatische afweging gemaakt tijdens de hieraan voorafgaande raadsvoorstellen.

Dit op basis van:

-          Verantwoordelijkheid gemeente voor achterstallige onderhoud;

-          Meer zelfredzaamheid en een meer passende bijdrage van de voetbalverenigingen;

-          Bredere en dus effectiever gebruikt (multifunctioneel gebruik) van de kunstgrasvelden door onder anderen scholen en wellicht andere maatschappelijke organisaties.

Door dit voorstel weg te stemmen krijg ik niet voor elkaar dat de zondag voortaan ontzien wordt, met een stem voor de raadsvoorstel zullen de eerder genoemde positieve punten wel gerealiseerd worden.

Reacties op 'Verbeterplan voetbalaccommodaties en beheerstichting'