Bestemmingsplan Westkanaalweg 99-100

nieuwbouw2vrijdag 17 december 2010 12:12

De SGP/ChristenUnie-fractie is blij dat er ontwikkeling plaats gaan vinden op deze locatie. Het bouwval waar voorheen de Digros en Verkerk gehuisvest was, is al enige tijd aan een opknapbeurt toe. Het realiseren van verschillende soorten woningen zoals enerzijds twee-onder-1kapwoningen en starterappartementen en anderzijds detailhandel, prima toch. De ondernemers aan het Lindenplein zitten hier ook al op te springen.

De SGP/ChristenUnie is geen fervent voorstander van hoogbouw in dorpskernen. We zijn echter realistisch genoeg om te beseffen dat op deze locatie hoogbouw niet onlogisch is. In de nabije omgeving staan namelijk nog hogere soortgelijke gebouwen.

Toch is er flink wat onrust en verzet bij de bewoners die direct aangrenzend woonachtig zijn. De meeste gehoorde zaken zijn:

- Verlies van privacy

- Angst voor overlastgevende horeca-activiteiten

- Het creëren van hangplaatsen

Op basis van de ingediende zienswijzen worden er een aantal wijzigen doorgevoerd waardoor een aantal bezwaren, naar mijn mening, weggenomen worden. Denk aan de toevoeging “lichte” horeca en een beperking van de bedrijfsactiviteiten. Verder heeft de initiatiefnemer diverse informatiebijeenkomsten georganiseerd en is er op een aantal punten een voor de omwonenden enigszins aanvaardbare aanpassing gekomen. Toch worden niet alle bezwaren weggenomen en de SGP/ChristenUnie-fractie kan de argumentatie hiervoor volgen. Als je immers in een dorpskern woonachtig bent, kan het gebeuren dat behoorlijk impactvolle wijzigingen plaatsvinden op de grond van je buren. Als het echt onredelijk is (schade), dan kan men een verzoek tot planschade indienen.

Wat ons echter tegen de borst stuit is dat er diverse malen door de initiatiefnemer is toegezegd dat er nadere afspraken gemaakt zullen met aangrenzende bewoners om tegemoet te komen aan een aantal bezwaren van omwonenden. Tot op heden is er echter stil gebleven en zijn er geen concrete afspraken met diverse bewoners gemaakt. Dit moet beter!

Al met al heeft de SGP/ChristenUnie voorgestemd omdat dit gebied hard aan een opknapbeurt toe is!

Reacties op 'Bestemmingsplan Westkanaalweg 99-100'