SGP/ChristenUnie stemt in met Kadernota Grondbeleid

bouwgrond aangepaste foto 2zaterdag 23 oktober 2010 14:03

De SGP/ChristenUnie heeft bij monde van ons raadslid Elias van Belzen ingestemd met de Kadernota Grondbeleid. Onderstaand treft u een samenvatting van zijn bijdrage aan,

Het is de wethouder toch gelukt om de kadernota grondbeleid met de nodige verbeteringen op tijd bij de raad te bezorgen. Maar is het nu dan wel rijp voor besluitvorming gezien de discussie in de laatste gehouden meningsvormende raad? We missen nog steeds de financiële paragraaf … Het stuk meld wel dat de gemeente voldoet aan alle aanbevelingen van het in 2009 gepresenteerde rekenkamerrapport. Er wordt inmiddels ook verwezen naar het onderzoek van de rekenkamer en het raadsbesluit uit 2009.

Zoals al eerder geconcludeerd is het een drastische koerswijziging ten opzichte van het vorige college, van actief grondbeleid naar faciliterend, maar daar is de huidige ontwikkeling van de woningmarkt debet aan. Wat faciliterend inhoud is ons, ten tegen stelling tot de MiddenPartij Nieuwkoop, wel duidelijk, namelijk de gemeente koopt niet actief nieuwe gronden aan en laat de grondexploitatie over aan een particuliere grondexploitant (projectontwikkelaar of corporatie). De mening over de huidige marktsituatie en de noodzaak tot bijstelling daarvan kan de SGP-ChristenUnie onderschrijven. Risico’s moeten beheersbaar blijven en daar waar mogelijk verminderd worden maar moet de vrees voor risico’s moet niet de “ondernemersgeest van de gemeente” lamleggen. Er moet immers geld opgebracht worden om o.a. de omzetting van de Noordse Buurt te realiseren maar we zijn het met elkaar eens dat dit geen onnodige en onbeheersbare risico’s mag veroorzaken.

Voorlopig even pas op de plaat wat nieuwe projecten betreft lijkt ook ons een wijs besluit. De SGP-ChristenUnie staat voor het motto: “ Eerst afmaken, liefs goed afmaken waar we al aan begonnen zijn”.

Wat voorzichtiger zijn wij moet de poort openzetten voor projectontwikkelaars. In de voorliggende kadernota staat dat dit altijd overwogen wordt. Wij pleiten voor behoud van een stevig rol door gemeente op de gewenste ontwikkelingen, denk aan bouwen voor woningbehoefte eigen inwoners, op een bepaald project als de gemeente besluit daadwerkelijk een faciliterende rol in te nemen. Hierin stelt de kadernota ons gerust waarin gesproken wordt over het stellen van kaders en randvoorwaarden door de gemeente. Nu de praktijk nog…Deze kadernota is in ieder geval een helder signaal richting potentiële ontwikkelaars dat de gemeente Nieuwkoopniet staat te trappelen voor nieuwe of extra projecten.

Toen ik op pagina 5 de 4de alinea opnieuw las, ging ik twijfelen of het college kies om alle (deel)projecten, nieuwe maar ook reeds op de rol staande projecten zoals het terrein van de voormalige camping “de Roerdomp” etc. slechts en alleen een faciliterende rol te gaan spelen. Gelukkig las ik in de aangepaste versie dat dit in principe alleen voor nieuwe projecten geldt en voor de lopende projecten de actieve rol behouden blijft.

De suggestie dat we moeten heroverwegen om een nota welstand vast te stellen maar dan alleen voor nieuwe wijken, lijkt, zoals in de meningvormende raad al kenbaar gemaakt , op basis van de genoemde argumenten redelijk. Dit is een duidelijk ander geluid dat Samen Beter Nieuwkoop die totaal geen onderzoek wil naar de voor- en nadelen van een Welstandnota en eventuele alternatieven. Dit is volgens ons te kort door de bocht. Wij zullen de motie van de SBN dus niet steunen. In onze ogen is het tijdstip daarvoor te vroeg gekozen en dient de SBN de resultaten en de daar eventueel aangekoppelde conclusies van het college af te wachten. Deze eventuele welstandnota dient wel, ik zou bijna het conflicterende woord “inwonersvriendelijkere” willen gebruiken, laten we het voorlopig maar houden op betere uitwerking in de praktijk moeten houden dan het te ver doorschietende gedrocht dat we bij aanvang van deze nieuwe gemeente afgeserveerd hebben. (Red. Motie werd alleen gesteund door SBN en de VVD = niet gehaald)

Ik concludeer dat de kadernota ten opzichte van de oude versie flink aangepakt is en dat binnen week en dus minder discussie oproept dan in de meningsvormende raad. Het kan dus snel! Complimenten aan de wethouder en zijn team en daar om is er een beloning op zijn plaats = aannemen van de kadernota! (red. Nota is aangenomen met alleen tegen de VVD)

Laat ik toch stiletjes hopen dat we over een jaar of twee alweer aan een herziening toe zijn vanwege het weer op stoom komen van de woningmarkt. Dat kan bouwend Nederland, en in bijzonder de gemeente Nieuwkoop, goed gebruiken!

(red. Amendement van de VVD om een minimumprijs ad € 5.000,- voor gronduitgifte (reststroken etc.) te laten vervalen is met de steun van de MON, Progressief Nieuwkoop, CDA en SGP/ChristenUnie aangenomen)