Waarom meewerken raadsprogramma?

vraagtekenzaterdag 17 april 2010 08:39

Het idee voor een gezamenlijk raadsprogramma kwam van de 4 coupplegers VVD, D66, Progressief Nieuwkoop en SBN. Alle partijen gingen gemotiveerd aan de slag na de praatsessie aan de ronde tafel.

De eerste avond liep positief, de tweede begon een stuk minder door de (konijn uit de hoge hoed-actie) van de CDA, D66, Progressief Nieuwkoop en SBN. De MPN stapte zelf op na het lezen van een verklaring. Waarom bleef de SGP/ChristenUnie zitten? Ondanks onze mening dat de mededeling van de nieuwe coalitiepartners niet de schoonheidsprijs van zouden ontvangen, nee we waren zelf teleurgesteld in het tijdstip waarop deze plaatsvond, vonden we dat er teveel belangrijke items waren die wij als SGP/ChristenUnie terug wilden zien in het raadsprogramma. Af en toe als minderheidsstandpunt, denk aan de winkelrust op zondag, maar meestal breed gesteund door de andere partijen. We hebben hopen dat het collegeprogramma een nagenoeg kopie is van het raadsprogramma. Mocht dit werkelijk waarheid worden, dan zouden wij als SGP-ChristenUnie toch voor ons belangrijke items uitgevoerd worden in deze net begonnen raadsperiode.

Wel hebben we op het laatste bekende raadsprogramma de volgende op- en aanmerkingen:

1. Zijn de beoogde coalitiepartijen bereid de uitwerking van de in het raadsprogramma genoemde opdrachten uit te voeren en kunnen wij als beoogde oppositie u hen hieraan houden?

2. “De gemeente levert dienstverlening op maat” zo staat er in het raadsprogramma. Met o.a. de brief van de huurders belangen vereniging Nieuwkoop, Noorden en Woerdense Verlaat in de hand zijn wij zeer benieuwd hoe we dit als raad maar ook als beoogd college met o.a. D66 en SBN erin gaan uitvoeren.

3. De gemeenteraad bestuurt op hoofdlijnen, stelt kaders en controleert. Het college voert uit. Als we dat als raad voor elkaar krijgen en ons daaraan houden, dan zijn we al een stuk beter bezig dan de vorige raadsperiode.

4. De SGP/ChristenUnie wil meer zelfredzaamheid bij subsidieontvangers stimuleren (bijv. door o.a. creatieve oplossingen etc.) Welke organisatie, verenigingen en stichtingen zijn in grote mate zelfredzaam en welke niet? Welke activiteiten vinden we onmisbaar en willen we koste wat het kost behouden en welke niet?

5. "Overmatige alcohol- en drugsgebruik aanpakken"? Overmatige alcoholgebruik aanpakken akkoord maar bestaat er overmatig drugsgebruik of is dit altijd overmatig en is het wenselijk dat er alleen maar een vermindering plaatsvindt? Lijkt mij van niet.

6. Evacuatie besluitvorming recreatieparken en opnieuw het onlangs vastgestelde bestemmingsplan weer ter discussie stellen. Willen we een betrouwbaar en stabiel bestuur zijn en de betrokken weer niet een periode van onzekerheid geven, dan moeten we dit schrappen.

Het is dus nog even afwachten waar de nieuwe coaltitie leden straks presenteren. De SGP/ChristenUnie hoopt dat eerlijker en transparanter is dan wat ze de afgelopen weken hebben laten zien.

Reacties op 'Waarom meewerken raadsprogramma?'