Minister Schouten omarmt stikstofleaseplan van Nieuwkoopse boeren

schouten.pngmaandag 05 oktober 2020 11:55

De fractie van de  SGP-ChristenUnie heeft met veel belangstelling vernomen dat een groep boeren uit Nieuwkoop en omstreken een plan heeft bedacht om het stikstofprobleem te verminderen. Ze hebben onlangs dit plan mogen toelichten aan minister Carola Schouten (CU).

De boeren verenigd in de coöperatie Boeren Met Perspectief, zijn het initiatief  gestart. De plannen zijn positief ontvangen en er minister Schouten heeft inmiddels aangeven met het plan aan de slag te willen.  De minister Schouten wil de boeren ondersteunen door bijvoorbeeld te onderzoeken of hun initiatief ook juridisch geborgd kan worden.

Het plan houdt kort gezegd in dat boeren stikstofruimte of ruimte die vrijkomt door het afstoten van een deel van het vee, verleasen aan bedrijven zoals Schiphol en bouwbedrijven, die stikstofruimte nodig hebben. De vergoeding daarvoor kunnen de boeren gebruiken voor de duurzame maatregelen om uitstoot van stof of geluid te minderen.

Schouten wil het plan van de Nieuwkoopse boeren samen met de betrokken provincies verder uitwerken.