Breuk coalitie CDA, D66 en SBN

Nieuwkoop logo_fc IImaandag 26 september 2016 20:34

In september is de coalitie van CDA, D66 en SBN geklapt. Samen met de VVD zijn D66 en SBN een nieuwe coalitie gestart.

Het bericht dat Trudy Venniga haar vertrek aankondigde kwam voor de SGP-ChristenUnie onverwachts maar we hadden en hebben er alle begrip voor. Trudy heeft zich jaren lang met hele veel energie ingezet voor de gemeente Nieuwkoop. We waren het niet altijd eens met haar maar op heel punten konden we elkaar juist goed vinden.

Verbazingwekkender was het nieuws dat niet het CDA maar de VVD een nieuwe wethouder zou leveren. Waar kwam dat plotseling vandaan. Ondanks af en toe polsen van onze kant leek er geen vuiltje aan de lucht. Het was muisstil de hele zomer tot die bewuste dinsdagmorgen toen de SGP-ChirstenUnie via de pers moest vernemen dat het CDA eruit was gezet.

Later sijpelde langzaam binnen wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest en nog even later werd er heel wat modder gegooid in de lokale media. Winnaars krijgen je daar niet van. De lokale politiek van Nieuwkoop werd voor inwoners verlaagd tot een slechte theaterstuk. Dat doet het imago van de lokale politiek niet goed. Alleen de pers smult van dit soort situaties.

Dat de VVD was verkoren boven de MPN-PN en de SGP-ChristenUnie op basis van de verkiezingsuitslag in 2014. zoals SBN aangaf, was niet te verklaren. De VVD had immers een zetel verloren? De enige partijen die gewonnen hadden waren D66, SBN en ja wel, de SGP-ChristenUnie. Maar wij zijn niet gebeld?

De SGP-ChristenUnie heeft begrip voor de argumenten van beide kampen maar zeker niet voor de manier waarop dit is gegaan. Nogmaals, het aanzien van de lokale politiek is hierdoor niet verbetert maar juist verslechtert.

We moeten wel door in het belang van onze inwoners en blijkbaar met de VVD in het coalitieschuitje in plaats van het CDA. Ik twijfel niet aan de deskundigheid van Paul Platen. Daar heeft hij de afgelopen jaren al voldoende laten zien. Maar het wethouderschap goed uitoefenen is toch echt wat anders dan als raadslid opereren. De SGP-ChristenUnie wenst je daar veel wijsheid bij toe. Wij weten waar je de ware wijsheid kan verkrijgen. Namelijk in Gods Woord, de Bijbel. Wees als koning Salomon, u vast bekend. Hij bad de Heere niet rijkdom of aanzien maar om wijsheid om zijn volk te reageren. En hij kreeg deze wijsheid en was succesvol!

De SGP-ChristenUnie wenst u Gods Zegen toe in uw nieuwe functie.